عنوان*بررسی نقش و جایگاه نور در معماری و فضای داخلی و شهری*

بررسی نقش و جایگاه نور در معماری و فضای داخلی و شهری|flh1449002
هم اکنون فایل با مشخصه ی بررسی نقش و جایگاه نور در معماری و فضای داخلی و شهری وارد وب شده اید برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.

فرمت فایل: word



تعداد صفحات: 50









فهرست:



نور در معماری



نور و فضاهای داخلی



نور و فضاهای شهری



نور و بشر



تاریخچه بهره گیری از نور طبیعی در معماری ایران



عناصر نورگیری در معماری سنتی



کنترل کننده های نور



نورگیرها



در و پنجره های مشبک



روزن



ارسی



جامخانه



هورنو



فریز و خوون در ساختمان



کار بندی و مقرنس



نقش هشتی در نور رسانی به بنا



ابزار و وسایل روشنائی



نتیجه گیری



نور در معماری و معماری داخلی



نور و فضاهای داخلی



نور و فضاهای شهری



نور در معماری



مسجد؛ آغاز معماری اسلامی



محراب و آداب نیایش اسلامی



شهر خدا، در دل شهر خاکی



نور



رنگ، هم‏نشین نور



ماهیت نور



سیر مفهومی در شیوه‌های نورپردازی



نگاهی متفاوت به تاثیرات نور در دكوراسیون





نور در معماری



در معماری برای تاكید بیشتر بر روی برخی از بخش‌های نما می‌توان از نور طبیعی بهره جست بدین گونه كه با ایجاد برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌هایی بر روی محل مورد نظر، سایه‌هایی در بخش‌هایی از نما ایجاد نمود كه تاكیدی بر روی بخش مذكور باشند



برای مثال به منظور كشیده‌تر نمایش دادن ارتفاع یك حجم می‌توان با ایجاد برآمدگی‌هایی باریك و بلند سایه‌های عمود و طویل ایجاد كرد تا نما كشیده‌تر به نظر آید و یا اینكه برای نمایش بخش‌های شاخص بنا همانند ورودی‌ها می‌توان با ایجاد حفره‌هایی عمیق بر روی حجم، بخش‌های مورد نظر را با سایه مشخص نمود. از روش‌های دیگری كه كاربرد پوشاندن سطوح یكپارچه نما با عناصر همسان و برجسته می‌باشد كه منجر به ایجاد بافتی مركب از نور و سایه است كه در این گونه بناها، سایه به عنوان عنصری مهم در طرح نماد دخیل می‌باشد



استفاده از مصالح متنوع در كنار یكدیگر كه دارای خاصیت انعكاسی متفاوتی باشند نیز می‌تواند جلوه‌های خاصی در نما ایجاد كند



برای مثال به منظور تاكید بر روی بخش‌هایی از نما می‌توان آنها را با پوشش‌های فلزی آراست و در سایر سطوح از مصالحی با خاصیت انعكاسی كمتر استفاده نمود.



بدین ترتیب در اثر انعكاس شدید حاصل از برخورد نور به سطوح فلزی، بخش‌های مورد نظر مهمتر جلوه می‌كنند







نور و فضاهای داخلی



نور طبیعی یكی از عناصری است كه در تغییر ماهیت فضای داخلی بنا تاثیر بسزایی دارد. ما می‌توانیم‌نور را به گونه‌ای بارز و مشخص داخل بنا هدایت كرده و بدین ترتیب با ایجاد عرصه‌هایی از نور و تاریكی، فضای یكپارچه را بدون استفاده از عناصر و مصالح جداكننده به بخش‌های مجزا تقسیم كنیم.



روش دیگر استفاده از نور، برای شدت بخشیدن به هدفی مانند مرتفع نشان دادن فضاست. برای مثال در معبد پانتئون نوری كه از نورگیر موجود در مركز گنبد معبد به درون می‌تابد فضای تاریكتر داخلی را از لحاظ عمودی كشیده‌تر نشان می‌دهد



همانگونه كه می‌دانیم نور در تاریكی حامل پیام‌ها و اشاراتی برای انسان است. از این خاصیت می‌توان در مشخص نمودن مسیرهای ورودی و خروجی مربوط به فضاهای تاریك و عاری از نور داخلی بهره گرفت. بدین ترتیب كه فرد در یك محیط نیمه تاریك با مشاهده یك منبع نور در محل ورودی كه در حكم راهنما است می‌تواند مسیر حركت و موقعیت خود را در فضای داخلی شناسایی كند



از نور برای القای حسی خاص در انسان نیز می‌توان استفاده كرد. برای مثال فضایی كه با نور ضعیف مزین شده باشد می‌تواند نوعی حالت خلسه در انسان ایجاد كند. از این رو در بسیاری از آرامگاه‌ها و یا بناهای مذهبی می‌توانیم شاهد تابش شعاع‌های خفیف‌تر به درون فضای تاریك داخلی باشیم



نور و فضاهای شهری



نور در ساعات متفاوت روز جلوه‌های گوناگونی به فضاهای شهری می‌دهد. در گذشته عنصر نور برای ایجاد تنوع در فضاهای شهری كاربرد فراوان داشت. برای مثال از آنجا كه رنگ سفید، نور آسمان را در خود منعكس كرده و هاله‌ای از رنگ آن را در برمی‌گیرد، برخی از بناهای بزرگ شهری و یا بافت كلی یك روستا را سفید رنگ می‌ساختند تا بدین ترتیب با توجه به رنگ آسمان كه از طلوع آفتاب تا غروب، رنگ‌های متنوعی از جمله زردملایم، آبی روشن، نارنجی و ... را به خود می‌گیرد بافت شهر یا روستان نیز دستخوش تغییر و تحول شده و جلوه‌های ملایم رنگی متنوعی را در برگیرد.



روش دیگر این بود كه با سرپوشیده كردن بخش‌هایی از كوچه و مسیرهای شهری نوعی بازی پیوسته نور و سایه در آنها به وجود می‌آوردند و بدین وسیله برای رهگذران به گونه‌ای تنوع در مسیر ایجاد كرده و حس طولانی و كسل‌كننده بودن راه را در فرد از بین می‌بردند.



در برخی از بخش‌های شهر نیز با ساختن رواق و ایجاد یك هارمونی تاریك و روشن توسط سایه و نور در فضای تحت پوشش آن نوعی تنوع در فضا پدید می‌آوردند. در بازارهای ایران نورگیرهای سقفی، مسیر حركت را در فضای تنگ‌و تاریك راسته بازار مشخص می‌كنند ضمن آنكه دالان‌های مستقیم كه از یك سمت به راسته بازار متصل بوده و ازسمت دیگر به فضای باز خارجی منتهی می‌شوند در تاریكی مسیر بازار توسط شعاع‌های تابیده شده نور به درون دالان افراد را به سمت مسیر خروج از راسته بازار هدایت می‌كنند.





مطالب دیگر:
🔥پاورپوینت موزه و استانداردهای طراحی آن🔥پاورپوینت اصول مديريت و تئوري سازمان استیفن رابينز و دیوید سنزو🔥پاورپوینت مديريت خدمات فن آوري اطلاعات🔥پاورپوینت سکوت سازمانی🔥پاورپوینت بررسی تأثیر آموزش، بهداشت و درمان در مطلوبیت اجتماعی جامعه🔥پاورپوینت ارگونومی (مهندسي عوامل انساني)🔥پاورپوینت خلاصه کتاب طرح ريزي واحدهاي صنعتي عبدالرسول انتظاری هروی🔥پاورپوینت خلاصه کتاب الموجز آیت الله سبحانی🔥پاورپوینت صرف و نحو كاربردي 1🔥پاورپوینت خلاصه کتاب صرف و نحو كاربردي 4🔥پاورپوینت روش های نمونه گیری یک🔥پاورپوینت اوراق مشتقه (اختیار معامله، قراردادها و پیمان‏ های آتی)🔥پاورپوینت روش های تأمین مالی در صنایع مختلف🔥پاورپوینت خلاصه کتاب زراعت و اصلاح نباتات🔥پاورپوینت نقشه برداری مهندسی🔥پاورپوینت خلاصه کتاب کاربرد جغرافيای طبيعی در برنامه ريزی شهری و روستايي تألیف محمدجعفر زمرديان🔥پاورپوینت خلاصه کتاب ژئومورفولوژی دینامیک تالیف فرج الله محمودی🔥پاورپوینت خلاصه کتاب ژئومرفولوژی ایران تالیف جمشید جداری عیوضی🔥پاورپوینت اصول طراحی شهرهای معاصر (شهر مدرن)🔥مجموعه آموزشی تصویری پرورش بوقلمون به همراه طرح توجیهی🔥طرح توجیهی پرورش بوقلمون🔥پاورپوینت و تحقیق انواع زمین كردن در سیستم های قدرت🔥پاورپوینت شرکت های تأمین سرمایه و کارکرد آن ها در بازار سرمایه🔥پاورپوینت مدل های عاملی و تعادلی🔥پاورپوینت انواع فلومتر